Η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, όπως τα e-fuels, στη ναυτιλία φέρνει μαζί της ραγδαία ανάπτυξη και ευκαιρίες εργασίας. Μία μελέτη του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ (GMF) προβλέπει τη δημιουργία έως και 4 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας έως το 2050, διπλάσιων δηλαδή από τον σημερινό αριθμό ναυτικών παγκοσμίως.
Στην έκθεση, που εκπονήθηκε από την Arup, αναφέρεται πως η δημιουργία των νέων θέσεων εργασίας που πρόκειται να ανοίξουν τα επόμενα χρόνια, θα παρατηρηθεί σε τρεις βασικές φάσεις της αλυσίδας εφοδιασμού:
- Παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας: Η κατασκευή, η εγκατάσταση και η συντήρηση μονάδων παραγωγής πράσινης ενέργειας θα φέρει σημαντική άνοδο στις θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα κατά τη δεκαετία του 2030.
- Παραγωγή υδρογόνου: Το πράσινο υδρογόνο, βασικό συστατικό των e-fuels, θα δημιουργήσει νέες θέσεις σε τομείς όπως η ηλεκτρόλυση, η αποθήκευση και η μεταφορά.
- Παραγωγή e-fuels: Η ανάπτυξη και η λειτουργία εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρονικών καυσίμων θα προσφέρει νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Agency, οι θέσεις εργασίας στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα προσφέρουν τις καλύτερες συνθήκες εργασίας, με υψηλότερες αμοιβές και εξειδίκευση σε σχέση με τον παραδοσιακό τομέα των ορυκτών καυσίμων.
Τι είναι τα e-fuels;
Τα e-fuels (ηλεκτρονικά καύσιμα) παράγονται με τη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας (π.χ. ηλιακή ή αιολική) ή ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς άνθρακα. Το πράσινο υδρογόνο, που παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης με πράσινη ενέργεια, αποτελεί το βασικό συστατικό τους. Υπάρχουν διάφορα είδη e-fuels, όπως αέρια (π.χ. ηλεκτρονικό υδρογόνο, μεθάνιο, αμμωνία) και υγρά (π.χ. μεθανόλη, ντίζελ).
Αύξηση της ζήτησης
Η μελέτη του GMF προβλέπει ραγδαία αύξηση της ζήτησης για e-fuels στη ναυτιλία, έως και 500 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2040 και 600 εκατομμύρια τόνους έως το 2050. Η κάλυψη αυτής της ζήτησης θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις που θα φτάνουν τις 3,2 τρισεκατομμύρια λίρες και θα αξιοποιηθούν σε υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, παραγωγή υδρογόνου και εγκαταστάσεις e-fuels.
Επενδύσεις και θέσεις εργασίας στις αναπτυσσόμενες χώρες
Νέες μελέτες που έχουν διεξαχθεί τονίζουν ότι οι επενδύσεις σε e-fuels σε αναπτυσσόμενες χώρες, που έχουν ευνοϊκό κλίμα για την παραγωγή τους, φέρνουν μεγαλύτερες δυνατότητες δημιουργίας θέσεων εργασίας σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες του Βορρά. Αυτό υποδηλώνει ότι οι χώρες του νότου μπορούν να αξιοποιήσουν αυτές τις επενδύσεις για την ευρύτερη ανάπτυξη και απασχόλησή τους στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Εκπαίδευση και προσαρμογή
Παράλληλα με την ανάπτυξη, οι μελέτες θίγουν το ζήτημα της εκπαίδευσης και προσαρμογής του εργατικού δυναμικού. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, έως και 800.000 ναυτικοί ενδέχεται να χρειαστούν επιπλέον εκπαίδευση για να χειριστούν εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες στα πλοία.
Μάλιστα, μία έρευνα της Accelleron που πραγματοποίηθηκε πρόσφατα, φέρνει στο φως την πεποίθηση των Ολλανδών διαχειριστών πλοίων, οι οποίοι θεωρούν πως τα e-fuels θα διαδραματίσουν καίριο ρόλο έως το 2030 και θα καταστούν απαραίτητα έως το 2040.
Συνοψίζοντας, μπορεί εύκολα κανείς να αντιληφθεί πως η στροφή προς τα e-fuels στη ναυτιλία φέρνει μαζί της ραγδαία ανάπτυξη, δημιουργία θέσεων εργασίας και ευκαιρίες για όσους επιθυμούν να ασχοληθούν με τον κλάδο. Παράλληλα, όμως, θέτει την εκπαίδευση και την προσαρμογή του εργατικού δυναμικού, αναγκαία.